Nessegutten voksen

I Nessegutten er det vedtatt at voksenidrett skal organiseres løst med ildsjeler som driver den enkelte aktivitet til selvkost og med sportslig leder i hovedlaget som overbygning. Grupper/tilbud vil variere etter  interesse og hvorvidt det finnes noen som kan holde aktiviteten i gang. Det er nødvendig at alle som trener i gruppene selv bidrar etter evne enten som trener, koordinator, økonomiansvarlig, turoperatør etc. Hvis alle bidrar litt vil det ikke bli mye jobb på hver enkelt, og det sikrer et godt samhold. Aktiviteten vil variere mellom årstidene. Gruppene driver seg selv og tar inn treningsavgift til leie av hall, bane og lignende ved behov. En forutsetning for å være med på en eller flere voksenaktiviteter er at det betales medlemskontingent til Nessegutten (såfremt det ikke er et samarbeidsopplegg med andre aktører med egen kontingent). De fleste gruppene kjører informasjon om treninger i egne grupper via Facebook. Klubben har akkurat nå følgende treningstilbud til voksne:

Nessedamene er aktive året rundt med gåturer, zumba (vinter) og bootcamp tirsdag, torsdag og søndag.

Gym X har normalt aerobic-trening innendørs i vintersesongen.

Fotball oldboys trener utendørs normalt hele året.

Styrke 60+ innendørs normalt i vintersesongen med variert styrke-, utholdenhet og bevegelighetstrening.

Sykkelgruppa trener sykkel mandag, onsdag og lørdag april-oktober, og bootcamp tidlig og sent i sesongen.

Nessegutten voksen kontakt

Nessedamene, Tove Nordgård, tlf. 470 25 656, tove.no@ntebb.no, Ingrid Røset, tlf. 980 33 526, ingrid.roset@gmail.com

Gym X, Ingunn Solberg Sandholm

Fotball oldboys, Robert Berg, robert.berg@ntebb.no

Styrke 60+ Line Haaland, tlf. 970 46 952

Sykkelgruppa, Sturla Lorås, tlf. 473 82 610, sturla.loras@ntebb.no, Vegar Skreden, tlf. 917 80 354, vegar.skreden@ntebb.no

Nessegutten sykkel

Nessegutten sykkel er en treningsgruppe for alle som er glad i å sykle. Vi driver etter klubbens visjon, "Flest mulig- Lengst mulig". Det er en kjensgjerning at alle ikke sykler like fort, derfor har vi valgt å dele opp i mindre grupper og tilpasse opplegg/tur etter nivået i den enkelte gruppen. Til nå har vi delt i tre grupper, men det kan bli aktuelt å dele enda mer hvis deltakelsen blir så god som den har vært tidligere.

Ønsker du å gjøre deg litt kjent med sykkelrutene som benyttes finnes disse her.

Sykling er bra for kropp og sjel, og enda bedre blir det om man supplerer/varierer med litt styrketrening. Særlig for å få mer styrke i overkropp og hofteleddsbøyer, stabilitet i mage/rygg og aktivering av nakke/skuldre. Oppfordrer derfor alle til å bli med på bootcamp, enten istedet for sykkel på mandager eller med oppstart etter at sykkelsesongen er over. Det kan høres skummelt ut, men det fine med denne treningen er at man enkelt tilpasser seg egen form/styrke. Så får man heller øke tempo og belastning utover våren. Du kan se oversikt over øvelser i bootcamp her.

Som alle andre voksenaktiviteter i Nessegutten er sykkelgruppa drevet på dugnad. Ingen betalte trenere/oppmenn, men basert på at alle bidrar litt. Den viktigste faktoren for å lykkes er at alle deltakere tenker på det kollektive fremfor egen treningsprogresjon. Det betyr å tilpasse seg opplegget og de andre deltakerne slik at vi i sum får en best mulig opplevelse. Fortrinnet med å være med i en slik sykkelgruppe fremfor å sykle alene er det sosiale, ekstra motivasjon med å sykle med flere og dørstokkmila blir kortere når man har et fast opplegg. Til gjengjeld må tempoet tilpasses alle i gruppa når vi sykler, og "verdensmester-ambisjonene" må legges bort.

Et annet suksesskriterium for Nessegutten sykkel er at vi klarer å stable nok gruppeledere på beina. Mange har vært med i mange år og har god kunnskap om både sykkelteknikk, sykling i gruppe og rutene på Innherred. Oppfordrer flere til å ta utfordringen og stille opp som gruppeledere. Blir vi 20 stykker så blir den enkelte leder kun hver tredje uke. Det er givende å bidra til at folk får en god sykkelopplevelse! Send e-post til sturla.loras@proinvenia.no om du har lyst til å bidra

Velkommen til ny sesong med Nessegutten sykkel. Start forberedelsene allerede nå og ta gjerne med deg en venn på trening. Ikke noe er så effektivt som å lage seg treningsavtaler. Det kommer garantert tyngre dager hvor motivasjonen for trening ikke er på topp. Står det en god treningskamerat/venninne og venter så blir det som regel til at man tar turen likevel. Og man angrer aldri på ei treningsøkt! 🙂

Treningsplan for 2020 finnes her og ruteoversikt finnes her. Egen gruppe på Facebook finnes her.